České klaničáky levně a rychle

Na konci minulého roku potěšil Tillig nejednoho téčkaře zajímavou novinkou, zelenými Start vozy Laaps. Ač vůz plně neodpovídá českým vozům Laaps, s přihmouřením obou očí se dá přelakováním získat pěkný vůz do V. i VI. epochy s továrním pojezdem a kinematikami, což za cenu kolem 400 korun za vůz není vůbec špatné.

Vozy už popsal VoVo ve svém článku z ledna. Už tehdy vznikl nápad na přelakování, takže jsem objednal dva vozy (Laaps je dvouvozová jednotka, její jednovozový bratříček má označení Kbps), nakreslil si obtisky a nechal je vytisknout.

Pro německé kolegy jsem navrhl i potisky na vůz Railtrans. Předloha je modelu mnohem podobnější, na českých kolejích bychom ji ale potkali mnohem vzácněji a spíše v pohraničí.

Vůz jsem ani nedokumentoval, rovnou jsem se vrhl do kuchání. Nejjednodušší je sundat pojezd a stříkat ho odděleně od kastle, protože odpadne práce s maskováním. Sundal jsem tedy dvojkolí…

…hned potom i kinematiky a přišla chvíle oddělit očesaný spodek. Drží za čtyři zobáčky (na každé straně takovéto dva) a drží jako čert. Když jsem po deseti minutách vzdal úsilí, vzal jsem šroubek a prostě je strhl. Po přestřiku se ale ukázalo, že zároveň celý spodek fixovaly ve srovnané poloze, samotný se totiž dost kroutí. Následovníkům tedy radím vydržet a zkoušet, ono to nějak nakonec dolů půjde 🙂

Z modelu ještě vypadne závaží.

Jak kastle odpadla od zbytku, tak jsem ji dal odmastit do lihu. Poslední dobou s odmašťováním dost laboruju, některý jar funguje, jiný ne, líh je sázka do loterie.

Po osušení jsem kastli nastříkal červenohnědou. Barva moc chytat nechtěla, určitě by to příště sneslo vrstvičku surfaceru.

Kdo dělá vkuse víc takových přestaveb, určitě přijde vhod sprej. Já osobně je nepoužívám, mnohem hůř se dávkují. Chvíle nepozornosti a půlka detailů zalitá, výhodou je zas mnohem kratší lakování – netřeba míchat barvu, čistit pistoli…

Po lesklém laku přišly na řadu obtisky. Motivy odpovídají skutečné jednotce, jejich rozmístění je ale přizpůsobené odlišným popisovým tabulím.

Při nanášení obtisků je dobré se držet přiloženého návodu, nebo aspoň okoukat z fotek, kde se přibližně nachází jaký popisek.

Zalakovaná a sestavená jednotka nasazená na svém prvním manipuláku, vedeném čerčanskou špindírou 751.229.

Rozhodně bych s takovým modelem nelezl mezi fajnšmekry, ale pro nás pohodáře to je perfektní způsob, jak na kolejiště dostat levně pár klanicových vozů. Dodnes po vznikajícím kolejišti proháním přestavěné vozy BTTB a nijak mi to žíly netrhá. Ostatně, děláme to pro zábavu 😉

Potkat je na skutečných tratích můžeme hlavně plné dřeva, ale možná je i přeprava trubek a kusových předmětů.

Vozy jsou momentálně u Tilliga nedostupné, ale plánuje se další série. Za Bárou, pár Easy a Resy loženými dřevem to bude parádní posázavský manipuláček. Obtisky můžete objednat na e-shopu MojeTT.

One thought on “České klaničáky levně a rychle

  1. Pavel K

    Moc pěkné líbivý vagon za slušnou cenu,a jak píšeš i staré vagony poslouží je to koníček, kolikrát ani novy model není úplně přesný a je tam určitý kompromis. Když vidím jaké děláš pěkné obtisky,musím se zeptat jestli děláš i obtisky třeba na přání podle fotek,návrhu či domluvy?popřípadě mi písní na email .

    Reply

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.