Stěhování stodvacetinových národů aneb hurá do nového!

Už jakou dobu si stěžuju na nedostatek místa pro kolejiště. Že jsem ještě vlastně nedodělal oba nudlovkové moduly je jedna věc, touha po větším poježdění ale druhá… A když jsem dostal možnost si zařídit novou trucovnu v krásné velké místnosti, neváhal jsem a pustil se do plánování stěhování.

Tak za prvé, co si budeme nalhávat, rozšíření nudlovky je samozřejmostí. Budu tak moct zrealizovat pár projektů, co jsem se slzou v oku musel na prvních dvou modulech vynechat. O nich později, teď pár fotek modelařinou neposkvrněné místnosti…

Místnost má v protilehlých rozích dveře. Abych zachoval průchodnost, bude část místnosti zabírat „elko“ jako ulička.

Místnost je tak „správně“ natočená, že od deseti do západu slunce do ní svítí slunce. I tak se bude hodit zářivka na dosvícení.

Dům je ještě předválečný a místy je to znát. Tady se třeba krásně dochovala dřevěná podlaha, krytá po léta kobercem. Zároveň má ale objekt pouze několik let stará okna, která v rámci možností těsní a izolují.

Tady už něco málo z mých plánů. Celkový pohled na místnost. Hotové kolejiště by mělo jakýsi zdeformovaný U-tvar.

 

Jak jsem od začátku plánoval, moduly Pikovice a Jílové jsou krajní a v případě možnosti rozšíření budu dávat další mezi ně.

Samozřejmě se zas inspiruji reáliemi skutečné trati, z Pikovic do Jílového bude vlak celou trasu stoupat. Jelikož jsem ale vynechal úsek Pikovice-Luka, přináší mi to pár komplikací. Jak už napovídá roh dalšího obrázku, splním si dětský sen a dominovat kolejišti bude slavný viadukt Žampach. Jenže jak z modelových patnácti centimetrů od řeky po kolej nastoupat minimálně 25 cm na úroveň kolejí nad řekou u Žampachu? Můžu se snažit jak chci, ale v téhle místnosti tolik širou tratí nenastoupám. Do hlavy se mi tak dostala myšlenka tobogánu se dvěma nebo třemi patry.

Tobogán může být skryt Pikovickým tunelem. Ten je ideálním adeptem k podobnému účelu díky skalám nad portálem – „je kam stoupat“.

V modelu by se oblouky nacházely ve svahu vpravo na fotce. Druhý portál by se tak posunul o nějakých 25-30 čísel výše. To sice není nejlepší estetické řešení, ale bude to fungovat a mnoho skryjí stromy okolo.

Pod tratí se nacházejí překrásná romantická zákoutí.

Ale dál v naší cestě po budoucím kolejišti. Přichází třešínka na dortu – král mezi viadukty, nejvyšší kamenný viadukt u nás. Pokusím se jeho okolí zachytit opravdu maximálně autenticky, i proto jsem si vyřízl kousek leteckého snímku z mapy.cz. Zanedlouho by se mohly objevit první články o nových modulech, jako první asi pojednání o samotném mostu. Stejně jako ve skutečnosti, vlak po přejezdu vjíždí do tunelu Jílovský I.

Současná podoba viaduktu. V roce 2012 proběhla malá rekonstrukce spočívající v opravě izolace a očištění kamenů.

Takhle vypadal viadukt před opravnými pracemi. Díky za poskytnutí fotky panu Džurnému.

Za tunelem se zas vlak dostane o kousek blíž k jílovské stanici. Na modulu nesmí chybět ani mechanické zabezpečovací zařízení, předvěst i samotné vjezdové návěstidlo. Drátovody a pákové dotahovače samozřejmostí. Za vjezdem do stanice ještě následují dva nezabezpečené přejezdy.

Kolikrát jsem okolo té předvěsti prošel a sotva si jí všiml… Dneska mám chuť si za to nafackovat. Předvěst zmizela s modernizací trati v roce 2015 a s ní i další pamětníci doby, telegrafní sloupy, sypaná nástupiště, dřevěné přejezdy… Stačí si dnes udělat výlet a člověku se z toho betonu všude motá hlava. Opět práce pana Džurného.

Oproti současnému stavu bude Jílové konečně natočeno tak jak má, tedy luckým zhlavím blíže k Pikovicím. Znamená to sice krátký úsek s R310mm, většině modelů by to ale nemělo dělat problém. Ty kroutící se soupravy už přežiju…

Mezeru mezi moduly nechám částečně, na její místo možná přijde jednoduchý modul s motivem louky v pozdním létě. Vznikne tak prostor pro traktor, obracečku či balíkovačku. Potom už následuje první výhybka a brždění do stanice… Tak mi držte palce a zanedlouho nashledanou 🙂

 

One thought on “Stěhování stodvacetinových národů aneb hurá do nového!

  1. VoVo

    Paráda, držim palce. Připomíná mi to kolejiště Rataje od MF z první knihy Plánky kolejišť – byl to takový had z Kácova přes Šternberk a hrozně se mi ten motiv líbí, tohle bude velmi podobné. Nebylo by lepší to ještě zatočit zpět a udělat Davli jako konečnou? Nebo budeš se zamračenou couvat?

    Reply

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.