Už jakou dobu si stěžuju na nedostatek místa pro kolejiště. Že jsem ještě vlastně nedodělal oba nudlovkové moduly je jedna věc, touha po větším poježdění ale druhá… A když jsem dostal možnost si zařídit novou trucovnu v krásné velké místnosti, neváhal jsem a pustil se do plánování stěhování.
Tak za prvé, co si budeme nalhávat, rozšíření nudlovky je samozřejmostí. Budu tak moct zrealizovat pár projektů, co jsem se slzou v oku musel na prvních dvou modulech vynechat. O nich později, teď pár fotek modelařinou neposkvrněné místnosti…
Místnost má v protilehlých rozích dveře. Abych zachoval průchodnost, bude část místnosti zabírat „elko“ jako ulička.
Místnost je tak „správně“ natočená, že od deseti do západu slunce do ní svítí slunce. I tak se bude hodit zářivka na dosvícení.
Dům je ještě předválečný a místy je to znát. Tady se třeba krásně dochovala dřevěná podlaha, krytá po léta kobercem. Zároveň má ale objekt pouze několik let stará okna, která v rámci možností těsní a izolují.
Tady už něco málo z mých plánů. Celkový pohled na místnost. Hotové kolejiště by mělo jakýsi zdeformovaný U-tvar.
Jak jsem od začátku plánoval, moduly Pikovice a Jílové jsou krajní a v případě možnosti rozšíření budu dávat další mezi ně.
Samozřejmě se zas inspiruji reáliemi skutečné trati, z Pikovic do Jílového bude vlak celou trasu stoupat. Jelikož jsem ale vynechal úsek Pikovice-Luka, přináší mi to pár komplikací. Jak už napovídá roh dalšího obrázku, splním si dětský sen a dominovat kolejišti bude slavný viadukt Žampach. Jenže jak z modelových patnácti centimetrů od řeky po kolej nastoupat minimálně 25 cm na úroveň kolejí nad řekou u Žampachu? Můžu se snažit jak chci, ale v téhle místnosti tolik širou tratí nenastoupám. Do hlavy se mi tak dostala myšlenka tobogánu se dvěma nebo třemi patry.
Tobogán může být skryt Pikovickým tunelem. Ten je ideálním adeptem k podobnému účelu díky skalám nad portálem – „je kam stoupat“.
V modelu by se oblouky nacházely ve svahu vpravo na fotce. Druhý portál by se tak posunul o nějakých 25-30 čísel výše. To sice není nejlepší estetické řešení, ale bude to fungovat a mnoho skryjí stromy okolo.
Pod tratí se nacházejí překrásná romantická zákoutí.
Ale dál v naší cestě po budoucím kolejišti. Přichází třešínka na dortu – král mezi viadukty, nejvyšší kamenný viadukt u nás. Pokusím se jeho okolí zachytit opravdu maximálně autenticky, i proto jsem si vyřízl kousek leteckého snímku z mapy.cz. Zanedlouho by se mohly objevit první články o nových modulech, jako první asi pojednání o samotném mostu. Stejně jako ve skutečnosti, vlak po přejezdu vjíždí do tunelu Jílovský I.
Současná podoba viaduktu. V roce 2012 proběhla malá rekonstrukce spočívající v opravě izolace a očištění kamenů.
Takhle vypadal viadukt před opravnými pracemi. Díky za poskytnutí fotky panu Džurnému.
Za tunelem se zas vlak dostane o kousek blíž k jílovské stanici. Na modulu nesmí chybět ani mechanické zabezpečovací zařízení, předvěst i samotné vjezdové návěstidlo. Drátovody a pákové dotahovače samozřejmostí. Za vjezdem do stanice ještě následují dva nezabezpečené přejezdy.
Kolikrát jsem okolo té předvěsti prošel a sotva si jí všiml… Dneska mám chuť si za to nafackovat. Předvěst zmizela s modernizací trati v roce 2015 a s ní i další pamětníci doby, telegrafní sloupy, sypaná nástupiště, dřevěné přejezdy… Stačí si dnes udělat výlet a člověku se z toho betonu všude motá hlava. Opět práce pana Džurného.
Oproti současnému stavu bude Jílové konečně natočeno tak jak má, tedy luckým zhlavím blíže k Pikovicím. Znamená to sice krátký úsek s R310mm, většině modelů by to ale nemělo dělat problém. Ty kroutící se soupravy už přežiju…
Mezeru mezi moduly nechám částečně, na její místo možná přijde jednoduchý modul s motivem louky v pozdním létě. Vznikne tak prostor pro traktor, obracečku či balíkovačku. Potom už následuje první výhybka a brždění do stanice… Tak mi držte palce a zanedlouho nashledanou 🙂
Paráda, držim palce. Připomíná mi to kolejiště Rataje od MF z první knihy Plánky kolejišť – byl to takový had z Kácova přes Šternberk a hrozně se mi ten motiv líbí, tohle bude velmi podobné. Nebylo by lepší to ještě zatočit zpět a udělat Davli jako konečnou? Nebo budeš se zamračenou couvat?