Z kryšpína na čtyřku, aneb přestavba Brejlovce Roco

Přišel čas zkrotit úchylku na stavbu Zamračených a pustit se do něčeho jiného. Paradoxně zrovna do mašiny, která Barči z Pacifiku vytlačila, konkrétně mojí oblíbené a opečovávané 754.044.

To jsem se zas jednou rozhodl trochu uklidit v šuplíku, když tu jsem našel na úplném dně vzpomínku na mé začátky – několik sad leptaných tabulek od pana Banka. Kdysi dávno jsem si zapáleně naplánoval od každé řady aspoň tři zástupce, tak jsem si rovnou nechal udělat i tabulky, abych na mě při stavbě v dohledné době nemusel čekat (jak ďábelské…). Roky míjí a postavil jsem možná 5% vysněného vozového parku, ale co si budeme povídat, tak už to občas bývá 🙂

Mezi nimi jsem vyhrabal i tabulky zmíněné 754.044. Přitom jsem si postesknul, že už takových let uběhlo a tuhle krasavici nemám. Od té doby prošla dvakrát drobnou změnou image a poslední zkrášlení do retro stavu mě okouzlilo natolik, že jsem začal pravidelně projíždět všechny možné i nemožné bazary, jestli se nějaký Brejlovec na přestavbu nenajde. Povedlo se. Jednoho dne jsem na Modelbazaru narazil na fajn nabídku za sympatický peníz včetně dekodéru, tak jsem neváhal a hned psal majiteli, že bych měl zájem.

754.044 jednoho chladného lednového rána nasazená na „Amazonech“.

Tohle bude ideální výchozí model, bude „stačit“ trochu ztmavit rám a stříknout žlutý pruh, potom samozřejmě odpovídající obtisky a nějakou tu patinu.

Někteří si jistě všimli, že má rám jinou barvu než podvozek, to není chyba Roca, jen jsem kastli trojkového Brejlovce vyměnil za čtyřkového, který má trochu jiné odstíny 🙂

Střešní partie. Oproti „trojce“ má tahle kastle jiný chladič na střeše, níže položené kliky u dveří a jinak umístěné písečníky.

Cvak cvak, pár západek odchlípit a kastle je venku.

Na modelu jsou velmi pěkné závěsky, které ale stejně budou muset dolů. Jsou součástí jednoho dílu i se schůdky, naštěstí je díl šikovně naříznut, takže při odstraňování stačilo opatrně vypáčit ze spárů lepidla. Nu co, budou se hodit na jiné mašiny…

V prostoru strojovny potěší naznačení vybavení, ač to s realitou nebude mít moc společného, po nabarvení to bude za okýnky vypadat fajn.

Pod závěskami jsou na podvozcích pryžkovové sloupky, to je sice špatně, ale při přestavbě jako ta má se bezesporu hodí 🙂

Osazený dekodér.

Další drobností, kterou bylo nutné vyřešit, byla záměna nádrží, „čtyřka“ ji má totiž značně kratší. Díkybohu mě opět zachránil ochotný kamarád.

Novou nádrž a vzduchojemy jsem si připravil na lak. Masky podvozků sundat nejdou, asi je nechám v původní barvě bez popisků a budu se tvářit, že to tak má být…

Než jsem se vrhnul na lak samotné kastle, musel jsem odstrojit pár dílů, co by překážely. Takhle šly ven okýnka, interiér, světlovody a nárazníky.

Nastal čas model zachumlat do maskovací pásky a doufat, že se vše povede podle představ 🙂

Před lakováním samotné barvy jsem vždy vymaskovaný prostor stříknul ředěným Surfacerem 1200, který zneviditelnil zbytky neodstraněných popisků a připravil povrch na finál.

Zde už po stříknutí šedou. Moment sundavání pásky je plný natěšení jak malé dítě na Ježíška 🙂

Tady už jsem začal sundávat pásku z maskování žlutého pruhu. Žlutá trochu špatně kryla, bylo třeba hodně vrstev, nakonec to ale není vidět.

Hned po sundání pásky budoucí „čtyřicetčtyřka“ zapózovala na kolejišti. V popředí právě dokončená budova na petrovské zastávce.

Obtisky jsem si připravil přesně podle předlohy. Pokud byste měli zájem o tuhle sadu nebo o nakreslení a vytisknutí jakékoliv jiné podle přání, ozvěte se mi 🙂 fuskamodely@seznam.cz

Model po lesklém laku pod obtisky. Po pořádném proschnutí jsem začal aplikovat první motivy.

Skutečná lokomotiva si zahrála v seriálu Rédl, kde měla navodit atmosféru začátku devadesátých let, proto prodělala drobné úpravy vzhledu, které jí později zůstaly i v pravidelném provozu.

Potom už to byla rychlovka, najednou tu byla hotová lokomotiva.

Spoustu nedostatků v laku skryly pozdější práce, někde pomohla patina.

Tady jsou ty památné tabulky pana Banka 🙂

Patinu jsem neplánoval bůhvíjak prasáckou, lokomotiva od natáčení ještě nestihla zajít. Provedl jsem ji mým oblíbeným způsobem – naředěná černá v pistoli stříkaná na začouzená místa, v tomhle případě výfuk a výparník oleje, kde napodobuje vyprskaný olej.

Zástupce brejlatých lokomotiv tedy mám hotového…

… a může vyjet na nějaký osobáček na Posázavský pacifik 🙂

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.