Rosťopiš přišel minulý rok s příjemným oživením vozového parku o přestavbovou sadu, určenou pro předělání Tilligových Y na vozy Bt původem z maďarského Györu. Protože vozy občas zavítaly i na Posázavský pacifik a na pultech obchodů byly zrovna vhodné vozy pro přestavbu, neváhal jsem a jednu sadu na vyzkoušení vzal. A asi nebude poslední! 🙂
Výchozí vůz řady Bm. V době psaní článku beznadějně vyprodané, ale prý se chystá reedice.
Odstrojený vůz se zakoupenými leptíky. Jiná je rozteč oken, rozložení a počet větráčků na střeše, výbava pod rámem i další detaily. V sadě jsou z leptu celé bočnice, bude tedy nutné řezat.
Aby přestavěná kastle sedla do původních zámečků, neřezal jsem celou bočnici, ale jen prostor kolem oken. Abych vyřezal jen nezbytně nutnou plochu, pomáhal jsem si přiloženým dílem s rámečky, který musí do otvoru bezproblémově padnout. Trochu bolelo řezat do celkem povedeného vozu s označením ČSD 🙂
Přilepená bočnice krásně sedla. Vzniklý schod mezi leptem a původní bočnicí je možné přetmelit, případně si pohrát s vybroušením bočnice, já to neřešil – po laku je rozdíl díky umístění u hrany dveří sotva viditelný.
Mezitím jsem si připravil výbavu pod rámem. Lepení usnadňuje podrobný plánek vozu z obou stran, který je součástí přiloženého návodu.
Součástí stavebnice je i interiér, řezaný do kartonu. Ač vypadá v placatém stavu hodně zjednodušeně, složený nedělá uvnitř ostudu a vůz snese i osvětlení.
Složený interiér. Lepil jsem Herkulesem.
Pohled zevnitř na kastli, na které jsem začal ladit detaily.
Na rozdíl od běžných kupátkových B neměly maďarské velkoprostory vykousnutí pod dveřmi, i s tím stavebnice počítá přiloženými doplňky.
S originálními vozy už se dnes nesetkáme, ale dodnes lze s jistotou poznat jejich rekonstrukce – v soupravě obvykle vyčnívají díky zaoblenějším čelům. To jsem se pokusil znázornit zbroušením. Rovněž světla byla umístěná oproti vozům z Bautzenu výše, stará jsem tedy zatmelil.
Nalakovaný a obtisknutý vůz. Chtěl jsem si nakreslit vlastní, ale ve stavebnici jsou povedené 🙂
Hotový vůz po sesazení. Zajímavou metodu patiny mi doporučil kolega – střecha vozu se přelepí perlinkou a foukne požadovanou rezavou barvou přes ní. Po odejmutí stačí trochu sjednotit a výsledkem jsou hezky rovnoměrné pruhy i s podélnými žebry, podobně jako ve skutečnosti.
Pohled na střechu s přilepenými větráčky. K umístění je v návodu přiložená šablona, rozmístění v podélném směru jsem nakoukal z fotek.
Nově vyvrtaná, zatím nezasklená koncová světla.
Vozu to v soupravě moc sluší.
Vůz jsem osadil figurkami a poslal ho do provozu. V tomhle stavu se neliší nijak výrazně od klasických béček, ale dá se v případě páté epochy ozvláštnit protažením sivé přes dveře a tmavší střechou, jak vozy jezdily na počátku devadesátých let.