751.115 KDS- jak jsem si postavil utajovanou mašinu

Bylo nebylo, objevil jsem fotky připravované lokomotivy 751 115 společnosti KDS, která byla před nedávnou dobou odkoupena ze Slovenska. Dočkala se opravy včetně laku, a protože při její cestě z lakoven k majiteli neušla pozornosti fotografů, jeden snímek se dostal i ke mně. Zrovna jsem čekal na albína Barči od MTB, a tak nebylo rozhodování o předloze složité.

Musím se přiznat, že na takovém pomyslném seznamu mám spoustu a spoustu strojů, které bych si chtěl vyrobit- od všemožných lokomotiv s barevnými nátěry a lidovou tvořivostí po kousky, které jsou či byly tak nechutně špinavé, až se staly legendami 🙂 Tenhle jsem ani neměl v plánu, takových netradičních je tolik… Ale že jsem měl před sebou kastli od MTB a burza byla za dveřmi, dokoupil jsem vše potřebné a rychle se vrhl na stavbu. Taky bych asi měl přiznat, že motivací bylo mít takový čerstvý stroj jako model, ale o tom pšt, až se mi nepovede, ať mě nikdo neukamenuje…

Že přišel Svět železnice s hezkým povídáním o T478.1230, i přes rozdíly jsem porovnal dvě sestřičky.

Kastle od MTB přišla v pořádku, samozřejmě to není odlitek jak ho znám, takže broušení skoro žádné. Jen jsem, stejně jako Zejmi, lehce strhl hrany na prsou, jinak s tvarem stejně nic neudělám. Ale MTB nevidím jako tak špatný základ na pěkný model, střechu to má kulatou, prsa docela odpovídající a ani předvrtané otvory na madla nejsou vůbec marná… Stačilo tedy dolepit ventilátory.

Jako barvy mi byly doporučeny Tamyie, někdy jsem je zkusit musel. První zkušenost ale nic moc. Je pravda, že výběru jsem mohl dát víc času, protože jsem sázel na jediný odstín zelené, ale co mě nepotěšilo, že barva na lokomotivě je něco úplně jiného, než na víčku. Odstín je to nějaký vojenský z klasické zelené s příměsí olivové, na prodejně jsem ho shledal jako odpovídající. Tak nic…

Nezbylo mi tedy v tu chvíli nic jiného, než doufat, protože chvátat do Prahy (což je ode mě nejbližší prodejna) se mi v tu chvíli moc nechtělo. Na maskování jsem si dal záležet, ač to na první pohled nevypadá.

Další z použitých odstínů byla Stříbrná.

Menší páska žluté barvy je Tamyia, větší je běžná papírová, na větší plochy stačí.

A po sloupnutí pásky na mě vykoukl tenhle krasavec.

Chyby to má, to jasně, ale lak se celkem povedl. Páska na jednom místě lepila „trochu víc, takže s sebou vzala i šupinky barvy, ale retuš byla rychlá a ani není moc poznat (na fotce níže nad vodorovnou lištou mezi střechou a bočnicí).

Ten odstín taky není zas tak vedle. Problém je, že z noční fotky se těžko něco vyčte, takže jsem počítal s tím, že oproti fotce s delším časem bude skutečná barva trochu tmavší.

Myslel jsem, že se zaměřím na pátou epochu, ale tyhle úlety do šesté mě baví 🙂

Patinu kromě začernění výfuku pro znázornění tmy neplánuji.

Dosud chybí drobnosti jako madýlka, anténky atd., ale usoudil jsem, že by při lakování jen překážely a pozdější dosazení nebude vadit.

Jediným problém při tomhle spěchu je, že v době stavby ještě neznám některé detaily. Skutečný stroj měl při vyjetí z dílen zalepené obroučky světel, stejně jako chyběly na bocích jakékoliv štítky, takže na to si budu muset počkat. Ale u obrouček jsem to nevydržel a plácnul na ně taky stříbrnou, při nejhorším se to dá bezproblémově přebarvit.

Říkal jsem si, že bych konečně mohl zkusit nějaké „zbytečné“ detaily, tak jsem od p. Banka koupil leptané ventilátory :-). Uvidíme jak budou vidět. Bohužel sen o točících se vrtulkách na třech minimotorcích jsem zatím nebyl schopen realizovat, tak příště…

Na čelech byly na fotce plechové tabulky se samolepkou, tak jsem si nechal vyrobit smaltované, kdyby se mi chtěli pánové z KDS pomstít dosazením normálních, nechám si dovyrobit.

Ventilátory jsem přejel štětcem a nechal zaschnout, nebyla nálada to přehánět s pistolí 🙂

Z obyčejného kancelářského papíru jsem vyrobil pláště válce, slepil a zvrchu doplnil lehce zapuštěným kruhem. Přetřít Rzí, aby to aspoň trošku kontrastovalo…

A dolepit naohýbanou vrtuli.

Na zkoušku jsem jeden takový válec přilepil pod síto. Co mě mile překvapilo, že při některých pohledech tam vrtule opravdu vidět je.

Dolepil jsem zbylé a laboroval s foťákem, jestli ho donutím také něco vidět. Po domluvě z něho něco vylezlo, na kvalitu fotky nehleďte…

Nechal jsem si zase vytisknout nějaké obtisky, takže jsem nezapomněl přidat i nějaké na 115ku. Upřímně- když se v domácích podmínkách špatně tiskne bílá, mohl jsem nechat vytisknout jen loga Kladenské dopravní a strojní a ještě velký nápis na boku, takže na rámu se budu muset spolehnout na univerzální sadu od p. Jirana.

Kromě trochu většího loga na čele jsem nenašel chybu, dokonce jsem snad našel i správné fonty.

Trochu složitější bylo přimět zatím bez vodiček přilnout obtisky na bočnici, pomohl jsem jim uchošťourem.

Že by mě ty nápisy na boku nějak nadchly, ale kromě toho, že se rády lesknou, byla práce s nimi rychlá.

Normálně bych si toho asi nevšiml, ale na boku se skrývají u dveří tyhle nápisy, co je ale zajímavé, že jsou bílé, takže na vzorové fotce jsem je málem nenašel 🙂

Lak je docela slušný, takže patina by tady byla nežádoucí.

Nechal jsem si vyrobit plíšky s univerzálními rozměry, které se hodí hlavně pro pojezdy na T478. Stačilo odjehlit, troch přibrousit, aby sedl do kastle, vyvrtat otvory s rozvorem 75 mm a udělat ručním závitníčkem závit M3. Do některých jsem na zkoušku dal i M2, ale je to poměrně jedno. Drží sám tím, jak ho lehce svírá kastle.

Potom stačilo dokoupit šroubky, matičky a pohrát si s vyladěním výšky.

Podvozky jsou univerzální na skutečné buď 2300, nebo 2400 mm.

A pak jsem se najednou na model podíval a s překvapením zjistil, že je hotový. Madla zatím osazovat nebudu, možná časem přibudou.

Stavění bylo rychlé a zábavné, moc mě to bavilo. Tak věřím, že čas dá a nebude to poslední nehnaná maketa Barči 🙂

 

2 thoughts on “751.115 KDS- jak jsem si postavil utajovanou mašinu

  1. Pavel

    Ahoj, moc hezké, co takhle dát pojezd od picoloco a byla by hned provozní, ale i jako tlačná či přípřež za jinou bude vypadat dobře, jen tak dál

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.