Tvorba jílovské stanice

Tato stanice, zbudovaná při stavbě nejnáročnějšího úseku Posázavského pacifiku, byla postavena v roce 1897. Vlastně stojí jen díky tomu, že si královské město Jílové zaplatilo odbočení tratě od Sázavy, tudíž bych měl na prvním místě poděkovat Karlu IV., že si Jílové mohu postavit 🙂

Když se podíváte na mapu, je jasné, že trať vede nesmyslnou oklikou- samozřejmě měla vést okolo Žampašského jezu, ale vyvstal spor mezi Kamenným Přívozem a Jílovým, kudy trať povede. Nakonec Jílové zaplatilo nemalou částku za kterou byl plán předělán. Díky tomu tu dnes máme jílovskou stanici tak daleko od Jílového, protože kdyby byla stanice ve městě, nedoplatilo by se 🙂 Abych ale nebyl jen pesimista, díky tomu tu máme taková místa, jako viadukt Žampach či trať vysoko mezi skalami, čímž se vlastně Pacifik proslavil… Konec historického okénka 🙂

Jílové bylo už od začátku zamýšleno na nudlovce jako hlavní motiv, a ač se další místa měnily (první plán byl Luka- Jílové se ztvárněním Žampachu), tato stanice zůstala. Až donedávna jsem váhal, zda udělat Luka okolo roku 1997 (tedy ještě trojkolejnou stanici), nebo Jílové, naštěstí mi kolegové VoVo a Zejmi poradili, že druhá možnost bude zajímavější. Uvidíme, zda se na takový prd místa něco nacpe 🙂

Nu45

Pojďme si nejdříve připomenout začátky, kdy byla nudlovka jen odřezek dřevotřísky na nožkách…

Nu46

Vlastně bych pomalu řekl, že jediné, co se mění, je pořádek v místnosti 😀

Nu47

O více jak dva měsíce později jsem od Petrova postupně přešel k plánování Jílového. Místa bude opravdu málo, tak z něho musím vytěži maximum… Už takhle jsem musel zrušit Pikovický tunel, protože se tam prostě nevejde…

Nu48

Detail na základní desku. Zkoušel jsem si namalovat lucké zhlaví, a ono ejhle, při dodržení minimálního poloměru R600 do hlavní koleje je nějaké dlouhé… Nakoupíme výhybky a jde se plánovat, aby nám stanice zabrala co nejméně místa a přesto se na ni vešly všechny budovy.

Nu67a

Po nákupu kolejiva na květnové burze jsem po večerech přemýšlel, jak všechno výše zmíněné splnit, aby stanice nevypadala zmenšená záměrně. Protože ale s flexi kolejemi si moc představu udělat nejde, prostě jsem položil krhanické zhlaví a uvidíme, jak to vyjde 🙂 Předtím jsem pod místa, kde bude kolejiště, nalepil korek. Na tomhle místě bych mohl objasnit některé pojmy- zhlaví jsou pojmenována podle nejbližších stanic ve skutečnosti, nicméně aby bylo Jílové otočeno k divákovi, musel jsem ho otočit o 180°, tedy lucké zhlaví by vlastně mělo být krhanické a naopak. Také stojí za zmínku, že někdo luckému konci říká takhle a někdo vranské, protože Luka pod Medníkem již stanice nejsou…

Nu68

Položená a zaštěrkovaná výhybka č.1. Krhanické zhlaví bude tvořeno jen EW1, lucké potom dvěma obloukovými IBW.

Nu69

Tímto je jedno zhlaví hotové. Dál jsem pracoval na koleji č.1 (s betonovými pražci).

Nu70

Zaštěrkováno. Na hlavní kolej jsem použil světlejší štěrk jako nedávno obnovenou část traťovkou, ale kdovíjak se ty barvy po zakapání a proschnutí změní…

Nu71

No a protože se mi nechtělo čekat na schnutí, přilepil jsem i kolej č.3. Do šuplery jsem nastavil 21 mm, což bude vzdálenost os kolejí.

Nu72

Po štěrkování, řádění podbíječky a zakapání štěrku to vypadá takto.

Nu73

A jen tak pro radost jsem si naaranžoval stavby v jejich budoucí přibližné poloze.

Nu80

Potom jsem mezi koleje a na sypané nástupiště přilepil trsy trávy.

Nu81

Během první půlky prázdnin moc času nebylo, ale jakmile to šlo, dokopal jsem se k dodělání kolejí. Zatím jsem tedy položil kolej č. 1. I přes snahu udělat co největší poloměry oblouků jsem ale byl nucen kvůli délce nástupiště zvolit R310…

Nu82

Následovat bude kolej č. 2 s kusou kolejí na odstavení nákladních vozů č. 1a.

Nu83

Než jsem kolej zasypal štěrkem a zakapal, zafixoval jsem ji šroubky a hřebíčky.

 

Nu84

Pozorní čtenáři si možná všimli, že také přibylo nástupiště mezi 1. a 2. kolejí.

Nu85 Nu86

A také jsem začal s patinou štěrkového podloží. Vzal jsem olejovku Umbru pálenou, naředil normálním S6006 do kapalné konzistence a štětečkem nanášel na podloží. Po chvilce mě to ale přestalo bavit, protože ředidlo hrozně rychle vyprchalo, takže jsem Umbru neředil tolik, jenom tak 1:1, a potom ji tupoval. Bílých teček si nevšímejte, jsou to jen zbytky vyprsklé sádry. Na výhybce č. 2 jsem Hliníkem nabarvil srdcovku, aby tolik nekřičel černý plast- to samozřejmě udělám i na těch ostatních.

Nu87 Nu88

Lv 87426 vedený vršovickou 749.121 čeká na přípřežní lokomotivu, kterou se stane…

Nu89

Taktéž 749.121. Je zajímavé vidět vedle sebe jednu a tu samou lokomotivu, jenom v drobně se odlišujících lacích 😀

Nu90

Položil jsem a zaštěrkoval kolej č.1. To samé jsem začal i s kolejí č.2.

nu100

Když jsem druhou jmenovanou také dodělal, zase jsem zkušebně postavil stavby na místa, kde v budoucnu budou. Na „dvojce“ je kousek jakoby obnovené koleje, traťovka si dala záležet… Také si všimněte, že jsem překonal svou tvrdohlavost a nabarvil omítku na kolejové váze. Trochu jsem ji také zašpinil patinátorem.

nu101

Betonové pražce zasahují do prostoru vymezeného koncem váhy a skladiště.

nu102

Kde zas bude stará kolej s dřevěnými pražci a zasviněným štěrkem. Na hranu nakládací rampy jsem párátkem domaloval ochranné šrafování.

nu103

Na skladiště těsně přiléhá kůlnička.

nu104

Když jsem usazoval obnovenou část druhé koleje, vznikla mezi dvěma kolejnicemi asi třímilimetrová díra, kterou jsem zapájel páječkou. Trochu mi ale nedošlo, že brunýrovaná kolejnice nevede proud, takže buď ji budu muset napojit na jednu ze zbylých, nebo budu tenhle kopeček zase hezky odpájet…

nu105

A několik tétéčkových kroků vedle stojí staniční budova. Aby nebyla tak natěsnaná na kolejích, ještě jednou jsem ji seřízl zezadu. Už je to ale taktak, že jsem neukrojil i písmo na ceduli, víc už tedy nemůžu…

nu106

Kousíček prostoru tam je, ale pořád asi baruna bude drtit okenní tabulky 🙂

nu107

749.121 se za tu dobu, co bydlí v mém domovském depu, stala mojí velkou chloubou 🙂 Na závěr tedy zase (doslova) pár náladovek z rozestavěného Jílového.

nu108 nu109

Moje ruce se zas na chvilku vrhly do práce v Jílovém, tak malý fotoreport, co je nového: tak třeba jsem ze sirek slepil dřevěné přejezdy. Nechtěl jsem kupovat hotové, ale nakonec jsem s tímhle spokojený- stačilo přetřít umbrou a vypadá to pěkně.

Podle Vojty jsem si udělal námezníky z balzy.

Ještě přijdou zasypat…

…jako tady.

V rohu vykukuje usazená autobusová zastávka, o té příště. Mezi první a třetí kolejí je ve skutečnosti poměrně zarostlý prostor a uprostřed vede cestička pro potřeby posunovačů a obsluhy výhybek. Prostřední pole na přejezdu není dodělané, dosazoval jsem ho tam až po pečlivém testu, zda nevadí provozu.

Dobře, tak zarostlá není, ale dejme tomu vrcholné léto 😀

Bejvávala atmosféra v Jílovém… Kolik hodin jsem tu strávil v poklidném odpočinku na lavičce…

Dnes je Jílové jen z betonu a kouzlo nádraží jako by někam zmizelo…

Naštěstí si můžu model postavit jak chci, takže hurá zpět na nudli 🙂 Za kusou kolejí jsem začal připravovat prostor pro rampu.

Dosypané a zarostlé nástupiště.

Příjezdová komunikace od chatové oblasti nad nádražím. Vlevo si všimněte tvořené terénní vlny nad stanicí, která bude později porostlá vyššími stromy.

V odvodňovacím příkopu se zanedlouho objeví drátovodné sloupky.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.